Hvad er melatonin?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Hvad er melatonin?

Melatonin er et hormon fremstillet af pinealkirtlen. Det er en kirtel i ørestørrelse, der findes lige over midten af din hjerne. Det hjælper din krop med at vide, hvornår det er tid til at sove og vågne op.

Normalt laver din krop mere melatonin om natten. Niveauer begynder normalt at stige om aftenen, når solen går ned. De falder om morgenen, når solen går op. Den mængde lys, du får hver dag – plus dit eget kropsur – indstil, hvor meget din krop tjener.

Du kan også købe melatonintilskud. De kommer i piller, væsker og tyggevarer. Du kan finde dem i naturlige eller syntetiske former. De naturlige former er lavet af pinealkirtlen hos dyr.

Hvorfor bør jeg tage melatonin?

Folk bruger melatonin, når de har søvnløshed – problemer med at falde i søvn og forblive i søvn. De tager det også til andre søvnproblemer. Dette kan omfatte noget kaldet forsinket søvnfaseforstyrrelse. Hvis du har det, er det svært at falde i søvn inden kl. Det er også at stå op om morgenen.

Folk kan også prøve det, hvis de har job, der forstyrrer typiske søvnplaner, en tilstand kaldet søvnarbejdsforstyrrelse.

Det bruges også til at behandle eller forhindre jetlag. Det er den trætte, nedslidte følelse, som nogle får, når de rejser på tværs af tidszoner.

Læger studerer også for at se, om melatonin kan hjælpe med:

Er melatonin sikkert at indtage?

Mens melatonin generelt medfører færre bivirkninger end andre søvnmedicin, kan du stadig have:

Melatonintilskud kan forårsage problemer, hvis du tager dem med nogle lægemidler, herunder:

Fortæl din læge, hvis du overvejer at tage et supplement, især hvis du tager medicin eller har en sundhedsmæssig tilstand.

Den naturlige form for melatonin kan have en virus eller andre problemer. Hvis du tager melatonin, skal du vælge en syntetisk type.

Hvor godt virker melatonin?

Alle reagerer forskelligt på medicin og kosttilskud, så melatonin virker måske ikke måske for dig.

Nogle undersøgelser siger, at det kan hjælpe med jetlag og nogle søvnproblemer som forsinket søvnfaseforstyrrelse, skiftarbejdsforstyrrelse og nogle søvnforstyrrelser hos børn.

Andre undersøgelser viser, at det kan lade folk med søvnløshed falde i søvn lidt hurtigere. Det kan også hjælpe dig med at sove bedre gennem natten, men ikke nødvendigvis længere.

Stadig flere undersøgelser har vist, at melatonin slet ikke hjælper søvnproblemer. Der er heller ikke nok forskning til at sige, at det hjælper med eventuelle problemer, der ikke er relateret til søvn.

Brugen & effekten af melatonin

Sandsynligvis effektiv mod

Problemer med at falde i søvn ved et konventionelt sengetid (forsinket søvnfasesyndrom): At tage melatonin gennem munden ser ud til at reducere den tid, det tager at falde i søvn hos unge voksne og børn, der har problemer med at falde i søvn. Imidlertid synes dette sovende problem inden for et år efter seponering af behandlingen at vende tilbage.

Ikke-24-timers søvnvågneforstyrrelse: At tage melatonin ved sengetid ser ud til at forbedre søvn hos børn og voksne, der er blinde.

Muligvis effektiv mod

Søvnforstyrrelser forårsaget af visse blodtryksmedicin (betablokker-induceret søvnløshed): Betablokkere, såsom atenolol og propranolol, er en klasse af lægemidler, der ser ud til at sænke melatoninniveauet. Dette kan medføre søvnproblemer. Forskning viser, at indtagelse af et melatonintilskud kan reducere søvnproblemer hos patienter, der tager betablokkere.

Kræft: Høje doser af melatonin, administreret af en sundhedspersonale sammen med kemoterapi eller anden kræftbehandling, kan reducere tumorstørrelsen og forbedre overlevelsesraten hos nogle mennesker med kræft.

En smertefuld livmoderforstyrrelse (endometriose): At tage melatonin dagligt i 8 uger synes at reducere smerte og smertestillende anvendelse hos kvinder med endometriose. Det reducerer også smerter under menstruation, samleje og mens man går på toilettet.

Højt blodtryk: At tage den kontrollerede frigivelsesform af melatonin før sengetid synes at sænke blodtrykket hos mennesker med forhøjet blodtryk. Formuleringer med øjeblikkelig frigivelse ser ikke ud til at virke.

Søvnløshed: At tage melatonin på kort sigt ser ud til at forkorte den tid, det tager at falde i søvn hos mennesker med søvnløshed, men kun med cirka 7-12 minutter. Melatonin kan også øge den tid, en person med søvnløshed bruger på at sove. Men resultaterne er modstridende, og enhver fordel er i bedste fald lille.

Nogle mennesker siger, at melatonin får dem til at sove bedre, selvom test ikke er enige. Der er nogle beviser for, at melatonin er mere tilbøjelige til at hjælpe ældre mennesker end yngre mennesker eller børn.

Dette kan skyldes, at ældre har mindre melatonin i deres kroppe til at begynde med. Der er også interesse for at bruge melatonin til mennesker med søvnløshed og andre tilstande.

Forskning viser, at melatonin kan forbedre søvnproblemer relateret til tilstande som depression, skizofreni, epilepsi, autisme, udviklingshæmning og intellektuelle handicap.

Men det er uklart, om melatonin forbedrer søvnproblemer hos mennesker med Alzheimers sygdom, demens, Parkinsons sygdom, traumatisk hjerneskade, stofbrugsforstyrrelser eller hos mennesker, der er i dialyse.

Jetlag: De fleste undersøgelser viser, at melatonin kan forbedre visse symptomer på jetlag som årvågenhed og bevægelseskoordination. Melatonin ser også ud til at forbedre andre jetlag-symptomer som søvnighed i dagtimerne og træthed. Men melatonin er muligvis ikke effektiv til at forkorte den tid, det tager for mennesker med jetlag at falde i søvn.

Migræne: De fleste beviser viser, at indtagelse af melatonin før sengetid kan forhindre migræne hos voksne og børn. Når der opstår hovedpine, er de mildere og går hurtigere. Det er ikke klart, om melatonin hjælper med at behandle migræne.

Angst før operation: Melatonin anvendt under tungen ser ud til at være lige så effektiv til at reducere angst før operation som midazolam, en konventionel medicin. Det ser også ud til at have færre bivirkninger hos nogle mennesker. At tage melatonin gennem munden synes også at reducere angst før operation, selvom der findes modstridende beviser. Desuden tyder nogle beviser på, at indtagelse af melatonin før sevoflurananæstesi reducerer agitation efter operationen.

Solskoldning: Påføring af melatoningel på huden før sollys synes at forhindre solskoldning. Påføring af melatonincreme på huden før sollys synes at hjælpe mennesker, der er meget følsomme over for sollys. Men melatonin creme forhindrer muligvis ikke solskoldning hos mennesker med mindre følsom hud.

En gruppe smertefulde tilstande, der påvirker kæbeled og muskler (temporomandibulære lidelser eller TMD): Forskning tyder på, at indtagelse af melatonin ved sengetid i 4 uger reducerer smerte med 44% og øger tolerance over for smerte med 39% hos kvinder med kæbesmerter.

Lavt niveau af blodplader i blodet (trombocytopeni): At tage melatonin gennem munden kan forbedre det lave antal blodplader i forbindelse med kræft, kræftbehandling og andre lidelser.

Sandsynligvis ineffektiv mod

Atletisk præstation: At tage melatonin kort før modstandstræning eller cykling ser ikke ud til at forbedre ydeevnen.

Ufrivilligt vægttab hos mennesker, der er meget syge (kakeksi eller spildsyndrom): Forskning viser, at det at tage melatonin hver aften i 28 dage ikke forbedrer appetitten, kropsvægten eller kropssammensætningen hos mennesker med spildssyndrom fra kræft.

Sygdomme, såsom Alzheimers sygdom, der interfererer med tænkning (demens): De fleste undersøgelser viser, at indtagelse af melatonin ikke forbedrer adfærd eller påvirker symptomer hos mennesker med Alzheimers sygdom eller andre former for hukommelsestab. Men at tage melatonin kan reducere forvirring og rastløshed, når solen går ned hos mennesker med disse forhold.

Manglende evne til at blive gravid inden for et år efter forsøg på at blive gravid (infertilitet): At tage melatonin ser ikke ud til at forbedre graviditetsgraden hos kvinder, der gennemgår fertilitetsbehandlinger.

Søvnforstyrrelse på grund af roterende eller natskift (skiftarbejdsforstyrrelse): At tage melatonin gennem munden ser ikke ud til at forbedre soveproblemer hos mennesker, der udfører skiftarbejde.

Muligvis ineffektiv mod

Tilbagetrækning fra lægemidler kaldet benzodiazepiner: Nogle mennesker tager benzodiazepiner mod søvnproblemer. Langvarig brug kan føre til afhængighed. At tage melatonin ved sengetid hjælper ikke folk med at stoppe med at tage disse stoffer.

Depression: Selvom melatonin kan forbedre søvnproblemer hos mennesker med depression, ser det ikke ud til at forbedre depression i sig selv. Der er også en vis bekymring for, at melatonin kan forværre symptomerne hos nogle mennesker. Det er ikke klart, om indtagelse af melatonin kan forhindre depression.

Utilstrækkelig dokumentation for melatonin

En øjensygdom, der fører til synstab hos ældre voksne (aldersrelateret makuladegeneration eller AMD): Tidlig forskning viser, at indtagelse af melatonin kan forsinke synstabet hos mennesker med aldersrelateret synstab.

Eksem (atopisk dermatitis): Tidlig forskning viser, at melatonin kan reducere symptomer på eksem hos børn. Men selvom melatonin forbedrer søvnkvaliteten, kan det ikke altid forkorte den tid det tager for disse børn at falde i søvn.

ADHD (Attention Deficit-Hyperactivity Disorder): Begrænset forskning viser, at melatonin kan reducere søvnløshed hos børn med ADHD, der tager stimulanser. Men forbedret søvn ser ikke ud til at mindske symptomerne på ADHD.

Autisme: Tidlig forskning viser, at indtagelse af melatonin kan forbedre aggression eller impulsivitet hos børn med autisme. Men at tage melatonin ser ikke ud til at forbedre anden adfærd.

Forstørret prostata (godartet prostatahyperplasi eller BPH): At tage melatonin kan reducere overdreven vandladning om natten hos nogle mænd med forstørret prostata. Men det er ikke klart, om denne forbedring er klinisk meningsfuld.

Maniodepressiv: Tidlig forskning viser, at indtagelse af melatonin ved sengetid øger søvnvarigheden og reducerer maniske symptomer hos mennesker med bipolar lidelse, der også har søvnløshed. Men der er også bekymring for, at indtagelse af melatonin kan gøre symptomerne værre hos nogle mennesker med bipolar lidelse.

Træthed hos mennesker med kræft: At tage melatonin på kort sigt ser ikke ud til at forbedre træthed eller livskvalitet hos mennesker med kræft. Det er uklart, om det ville være nyttigt, hvis det bruges i længere tid.

Kronisk træthedssyndrom (CFS): Nogle tidlige undersøgelser viser, at indtagelse af melatonin om aftenen kan forbedre nogle symptomer på CFS, herunder træthed, koncentration og motivation. Andre tidlige undersøgelser viser imidlertid, at indtagelse af melatonin gennem munden ikke forbedrer CFS-symptomer.

En lungesygdom, der gør det sværere at trække vejret (kronisk obstruktiv lungesygdom eller KOL): Nogle beviser viser, at indtagelse af melatonin forbedrer åndenød hos mennesker med KOL. Det ser dog ikke ud til at forbedre lungefunktionen eller udøve kapacitet.

Hovedpine: At tage melatonin 10 mg gennem munden hver aften kan reducere hyppigheden af ​​klyngehovedpine. Imidlertid synes lavere doser ikke at virke.

En mental tilstand, hvor en person er forvirret og ude af stand til at tænke klart: Tidlig forskning viser, at det at tage melatonin natten over i 14 dage reducerer risikoen for delirium hos ældre.

Diabetes: Selvom nogle undersøgelser viser, at melatonin kan reducere niveauet af blodsukker, vides det ikke, om dette er nyttigt for patienter med diabetes.

Tør mund: At tage melatonin gennem munden og bruge melatonin som mundskylning forhindrer ikke mundtørhed hos mennesker med hoved- og halscancer, der behandles med kræftlægemidler og stråling. Men det kan forsinke starten af ​​symptomer.

Fordøjelsesbesvær (dyspepsi): At tage melatonin om natten kan reducere fordøjelsesbesvær hos nogle mennesker. Men det ser ikke ud til at fungere så godt hos mennesker med tidligere H. pylori-infektion.

Bivirkninger hos mennesker med et åndedrætsrør: At tage melatonin kan reducere nogle bivirkninger ved at have et åndedrætsrør.

Krampeanfald (epilepsi): Der er noget bevis for, at indtagelse af melatonin ved sengetid kan reducere antallet og længden af ​​anfald hos børn med epilepsi. Men forskning af højere kvalitet er nødvendig for at bekræfte.

Fibromyalgi: Melatonin kan nedsætte sværhedsgraden af ​​smerte og stivhed hos mennesker med fibromyalgi.

Vedvarende halsbrand: At tage melatonin dagligt ved sengetid kan forbedre symptomer på syre refluks, herunder halsbrand. Imidlertid synes det at være mere effektivt at tage konventionel medicin.

En fordøjelseskanalinfektion, der kan føre til sår (Helicobacter pylori eller H. pylori): Bevis viser, at indtagelse af melatonin sammen med lægemidlet omeprazol forbedrer helingen hos mennesker med sår forårsaget af H. pylori-infektion.

En langvarig lidelse i tyktarmen, der forårsager mavesmerter (irritabel tarmsyndrom eller IBS): Tidlig forskning viser, at indtagelse af melatonin kan forbedre nogle, men ikke alle, symptomer på IBS. Nogle undersøgelser viser, at melatonin fungerer bedre hos mennesker med IBS, hvor forstoppelse er det vigtigste symptom.

Nyretransplantation: Tidlig forskning viser, at indtagelse af melatonin ikke forbedrer, hvor godt nyren fungerer efter en nyretransplantation.

Symptomer på overgangsalderen: Begrænset forskning viser, at melatonin ikke lindrer symptomer på overgangsalderen. At tage melatonin i kombination med sojaisoflavoner kan dog hjælpe psykologiske symptomer forbundet med overgangsalderen.

En gruppering af symptomer, der øger risikoen for diabetes, hjertesygdomme og slagtilfælde (metabolisk syndrom): Tidlig forskning viser, at indtagelse af melatonin reducerer blodtrykket såvel som lavdensitetslipoprotein (LDL eller “dårligt”) kolesterol hos mennesker med metabolisk syndrom.

Multipel sklerose (MS): Tidlig forskning viser, at indtagelse af melatonin ikke forbedrer MS-symptomer såsom træthed og handicap.

Hjerteanfald: Tidlig forskning viser, at melatonin injiceret direkte i venen inden for 2,5 timer efter et hjerteanfald, kan mindske skader på hjertet.

Hjerneskade hos spædbørn forårsaget af iltmangel: Tidlig forskning viser, at det at give melatonin ud over kølebehandling kan forbedre resultaterne hos spædbørn med hjerneskade forårsaget af iltmangel.

Skader på hjernen, rygsøjlen eller nerverne (neurologisk traume): Tidlig forskning viser, at indtagelse af melatonin ikke forbedrer symptomerne hos børn, der har haft hjernerystelse.

Sengevædning: Tidlig forskning viser, at indtagelse af melatonin før sengetid ikke ændrer, hvor ofte børn våder deres senge om natten.

Opbygning af fedt i leveren hos mennesker, der drikker lidt eller ingen alkohol (ikke-alkoholisk fedtleversygdom eller NAFLD): Nogle beviser viser, at indtagelse af melatonin forbedrer markører for leverfunktion hos mennesker med NAFLD. Men ikke al forskning er enig.

Hævelse (betændelse) og ophobning af fedt i leveren hos mennesker, der drikker lidt eller ingen alkohol (ikke-alkoholisk steatohepatitis eller NASH): Nogle beviser viser, at indtagelse af melatonin forbedrer markører for leverfunktion i blodet hos mennesker med ikke-alkoholisk steatohepatitis.

Hævelse (betændelse) og sår inde i munden (oral mucositis): At tage melatonin gennem munden og bruge melatonin som mundskylning synes at forsinke mavesår i dannelse hos mennesker, der får kræftlægemidler og stråling. Men det reducerer muligvis ikke antallet af disse mennesker, der får mavesår.

Lav knoglemasse (osteopeni): Tidlig forskning hos kvinder med lav knoglemasse efter overgangsalderen antyder, at indtagelse af melatonin øger knogletykkelsen lidt i rygsøjlen og skinnebenet, men ikke i andre områder.

Kronisk smerte: Begrænset forskning tyder på, at indtagelse af melatonin kan forbedre forskellige typer kronisk smerte med en lille mængde.

En hormonel lidelse, der forårsager forstørrede æggestokke med cyster (polycystisk ovariesyndrom eller PCOS): Melatonin kan forbedre uregelmæssig menstruation hos kvinder med PCOS. At tage melatonin ser ud til at øge antallet af menstruationscyklusser over 6 måneder fra 2,5 til 4.

Smerter efter operationen: Nogle undersøgelser viser, at det at tage melatonin i 2 dage og fortsætte i op til 3 uger, når du gennemgår operation, kan reducere smerte og brug af smertestillende medicin.

Restitution efter operationen: Nogle beviser viser, at indtagelse af melatonin natten før og en time før operationen kan reducere smerte og stofbrug efter operationen.

Ændringer i hjerterytmen, når du går fra at lægge dig til at sidde op (postural takykardi syndrom): Tidlig forskning viser, at indtagelse af en enkelt dosis melatonin reducerer hjerterytmen, når du skifter fra siddende til stående. Men melatonin ser ikke ud til at påvirke blodtrykket eller andre symptomer.

En graviditetskomplikation præget af forhøjet blodtryk og protein i urinen (præeklampsi): At tage melatonin med vitamin B6 kan undertiden reducere behovet for medicin til blodtryk. Men det ser ikke ud til at forbedre præeklampsi generelt.

Prostatakræft: At tage melatonin gennem munden sammen med konventionel medicin kan reducere væksten af ​​prostatakræft.

Hudskader forårsaget af strålebehandling (strålingsdermatitis): Hos kvinder med brystkræft synes anvendelse af en specifik melatoninemulsionscreme på huden under strålebehandling at reducere strålingsdermatitis.

Søvnforstyrrelser: Hvor folk handler ud af drømme, mens de sover. Nogle beviser viser, at indtagelse af melatonin før sengetid reducerer muskelbevægelser under søvn hos mennesker med en søvnforstyrrelse, der involverer udøvelse af drømme.

Rastløse bens syndrom eller RLS: Tidlig forskning viser, at indtagelse af melatonin før sengetid kan gøre symptomerne værre hos mennesker med rastløse bens syndrom.

En sygdom, der forårsager hævelse (betændelse) i kropsorganer, normalt lunger eller lymfeknuder (sarkoidose): Tidlige beviser viser, at indtagelse af melatonin dagligt i et år efterfulgt af en reduceret dosis i andet år forbedrer lungefunktion og hudproblemer hos mennesker med en inflammatorisk tilstand, der kaldes sarkoidose.

Skizofreni: Der er modstridende beviser for virkningen af ​​melatonin på skizofrenisymptomer og bivirkninger relateret til medicin. Nogle undersøgelser viser, at det at tage melatonin gennem munden i 8 uger reducerer vægtforøgelsen forbundet med brugen af ​​lægemidlet olanzapin og forbedrer symptomerne på skizofreni. Men anden undersøgelse viser, at det måske ikke har nogen fordele og kan forværre bivirkningerne af anden generations antipsykotiske lægemidler.

Sæsonbetinget depression (sæsonbetinget affektiv lidelse eller SAD): Nogle tidlige undersøgelser viser, at det at tage melatonin gennem munden kan reducere depression om vinteren hos mennesker med SAD. Men at give melatonin under tungen ser ikke ud til at forbedre symptomerne.

Stop med at ryge: At tage melatonin 3,5 timer efter at have holdt op med at ryge ser ud til at reducere angst, rastløshed og cigaretbehov.

Blodinfektion (sepsis): Der er modstridende forskning om effekten af ​​melatonin på sepsis hos nyfødte. Mens nogle tidlige undersøgelser viser, at det at give melatonin ud over antibiotika forbedrer sværhedsgraden af ​​blodinfektion, viser anden forskning, at melatonin ikke har nogen virkning.

Stress: Der er nogle beviser for, at indtagelse af melatonin kan forbedre hukommelsen, mens du er under stress.

En bevægelsesforstyrrelse ofte forårsaget af antipsykotiske lægemidler (tardiv dyskinesi): Nogle beviser viser, at indtagelse af melatonin gennem munden mindsker symptomerne på en bevægelsesforstyrrelse kaldet tardiv dyskinesi. Andre beviser viser imidlertid, at indtagelse af melatonin dagligt ikke reducerer ufrivillige bevægelser hos disse patienter.

Ringen i ørerne (tinnitus): Nogle beviser viser, at indtagelse af melatonin om natten reducerer ørering og øger søvnkvaliteten. Andre undersøgelser viser imidlertid, at det ikke reducerer øreringe.

En type inflammatorisk tarmsygdom (colitis ulcerosa): At tage melatonin dagligt i kombination med konventionel medicin synes at hjælpe med at kontrollere en type inflammatorisk tarmsygdom kaldet ulcerøs colitis.

  • Aldring.
  • Prævention.
  • Osteoporose.
  • Problemer med mental funktion.
  • Andre forhold.

Flere beviser er nødvendige for at bedømme melatonin til disse anvendelser.

Nicolai

Nicolai

Skriv en kommentar

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vi respekterer dit privatliv. Vi sender ikke spam.