Kan jeg indtage CBD og Melatonin?

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på whatsapp
Del på email
CBD og Melatonin

CBD og Melatonin er blevet yderst populært de seneste år blandt voksne i Danmark.

‘Det anslås, at mere end en tredjedel af den danske voksne befolkning ikke får tilstrækkelig søvn med jævne mellemrum, ifølge en undersøgelsesundersøgelse i CDCs ugentlige rapport om morbiditet og dødelighed. Derudover lider ca. 10% af befolkningen (25 millioner mennesker) af kronisk søvnløshed. I dagens travle verden er det vigtigt at få tilstrækkelig søvn og kvalitet.

Det anbefales stærkt til voksne i alderen 18 til 60 at få mindst 7 timers kvalitetssøvn hver dag. (En af årsagerne til flere voksne er begyndt at indtage cbd og melatonin, eller i hvert fald eksperiementere med dette)

Manglen på tilstrækkelig søvn øger din risiko for at udvikle alvorlige medicinske tilstande, såsom fedme, hjertesygdomme, diabetes, slagtilfælde, forhøjet blodtryk og mentale tilstande.

Som sådan er søvnløshed og andre søvnforhold ikke noget, der skal tages let. Mens der er mange forskellige behandlinger til rådighed, er de fleste receptpligtig medicin, som udgør bivirkninger.

Nogle receptpligtige lægemidler har endda vist sig at gøre situationen værre. Som et resultat vender flere og flere mennesker deres opmærksomhed mod naturlige og sikrere søvnmedicin.

Når det kommer til behandling af søvnløshed og andre relaterede søvnforhold, er CBD og melatonin anerkendt som to af de mest effektive naturlige kosttilskud.

Mens brugen af ​​melatonin længe har været støttet af videnskaben, er CBD stadig en ret ny aktør i branchen.

Selvom der er behov for yderligere forskning i CBDs foreslåede sundhedsmæssige fordele, viser det potentiale som et levedygtigt og effektivt alternativ til en lang række sundhedsmæssige forhold, herunder søvnløshed.

Da både melatonin og CBD bliver mere udbredt og anerkendt som effektive naturlige søvnhjælpemidler, spekulerer mange mennesker på, om de kan tage CBD og melatonin sammen for at forbedre resultaterne. Og hvis der er nogen mulige bivirkninger ved at blande disse to stoffer.

Hvad er melatonin og hvordan virker det?

Melatonin er en type hormon, der produceres af kroppen i pinealkirtlen, der findes i hjernen.

Det spiller en afgørende rolle i reguleringen af ​​kroppens søvn-vågne cyklus, ellers omtalt som den døgnrytme.

Melatonin udskilles i svingende niveauer afhængigt af tilstedeværelsen af ​​lys.

Melatoninniveauerne i blodbanen stiger støt om aftenen og topper mellem kl. 23.00 og 03.00.

I løbet af dagtimerne er melatoninniveauerne ekstremt lave, og i stedet frigives andre stimulerende hormoner såsom cortisol i blodbanen. Disse udsving hjælper med at regulere dine sovecyklusser. Ændringerne i hormonniveauer hjælper dig med at være vågen og opmærksom i løbet af dagen og føle dig træt og søvnig, når solen går ned.

Men når din krop ikke producerer nok melatonin, er du tilbøjelig til at lide af søvnproblemer.

Produktionen af ​​melatonin i kroppen påvirkes ofte af faktorer som alder og eksponering for kunstigt lys. Kroppen er naturligvis kablet til at øge sin melatoninproduktion, når den registrerer et fald i lysniveauer om aftenen.

Men i moderne tid hindrer vores eksponering for kunstigt lys i disse vigtige timer på dagen i høj grad denne proces.

Talrige undersøgelser har også fundet, at produktionen af ​​melatonin falder hurtigt efter 60 års alderen.

Dette tilskrives hovedsageligt forkalkning af pinealkirtlen og nedsat følsomhed af melatoninreceptorerne. Dette er grunden til, at folk ty til syntetisk melatonin for at hjælpe med at behandle deres søvnløshed.

Kosttilskuddet melatonin virker ved at aktivere melatoninreceptorerne i hjernen kendt som MT1 og MT2 receptorer, som informerer din hjerne om, at det er tid til at sove.

Brugen af ​​den syntetiske version af melatonin til behandling af søvnløshed kaldes melatoninerstatningsterapi.

Men i modsætning til søvnmedicin fører det ikke til rus. Øgede melatoninniveauer i kroppen hjælper med at undertrykke stimulerende hormoner. Ifølge forskning tilbyder melatonintilskud en bred vifte af fordele, herunder:

  • Lindrer jetlag
  • Behandling af søvnløshed
  • Forbedring af søvneffektivitet
  • Minimering af vågentider under søvn
  • Reduktion af søvnforsinkelse
  • At afbalancere søvncyklusser for mennesker, der lider af fuldstændig eller delvis blindhed

Hvad er CBD og hvordan virker det?

Cannabidiol, eller bare kaldet CBD, er et ikke-psykoaktivt ekstrakt af cannabisplanten.

Det er blandt de hundredvis af kemiske forbindelser, der findes i planten.

Alle cannabinoider syntetiseret af cannabisplanten kaldes phytocannabinoider.

Samme som med enhver anden cannabinoid fungerer CBD ved at interagere med endocannabinoid-systemet (ECS), et specielt kontrol- og reguleringssystem i kroppen gennem cannabinoidreceptorer, der findes overalt i kroppen.

Der er to typer endocannabinoidreceptorer; CB-1 og CB-2. CB-1-receptorer er mere udtalt i centralnervesystemet, mens CB-2-receptorer er mere udtalt i immunsystemet.

ECS regulerer mange vitale kropsfunktioner, som hjælper med at opretholde balance i kroppen.

Enhver ubalance kan føre til alvorlige virkninger på kroppen.

Der er ingen undervægt, hvor vigtigt endocannabinoid-systemet er for vores overlevelse. Nogle af de processer, der er reguleret af ECS, inkluderer:

  • Humør
  • Glæde
  • Inflammatoriske reaktioner
  • Fordøjelse og stofskifte
  • Hukommelse
  • Stress
  • Immunitet
  • Kropstemperatur
  • Appetit
  • Og i dette tilfælde vores søvn-vågne cykler og døgnrytme

Flere undersøgelser har vist, at virkningen af CBD på søvn hovedsageligt kan afhænge af doseringsmængden.

For eksempel kan CBD i små mængder fungere som et stimulerende middel, mens det i store doser kan inducere sedation.

Det er derfor, når du bruger CBD, det er vigtigt at bestemme den rigtige dosis til dig. Til dato har der ikke været nogen beviser, der tyder på, at brugen af CBD udgør nogen skade for kroppen.

Mens CBD har meget få rapporterede bivirkninger, kan højere doser resultere i milde bivirkninger såsom kvalme, hovedpine og irritabilitet.

Er der en forbindelse mellem melatonin og CBD?

Som tidligere omtalt påvirker CBD søvnadfærd gennem cannabinoidreceptorerne CB-1 og CB-2.

På den anden side påvirker CBD og melatonin søvn ved at aktivere MT1- og MT2-receptorer.

CB-1 og CB-2 cannabinoidreceptorer og MT1 og Mt2 melatoninreceptorer falder alle sammen under den samme gruppe kaldet G-proteinkoblede receptorer, hvilket betyder at de har lignende underliggende strukturer og producerer en lignende effekt på kropsprocesser.

Deres fordele ved søvn supplerer hinanden.

Kan jeg indtage CBD & melatonin?

Mens der er behov for yderligere forskning om virkningerne af CBD og melatonin, betragtes begge som sikre, og faktisk kan det være mere fordelagtigt at tage CBD og melatonin sammen.

På grund af deres underliggende ligheder er de to stoffer naturlige supplementer til hinanden.

Når de kombineres, kan deres anvendelse være mere effektiv. Sørg dog for at tale med din læge, inden du introducerer melatonin, CBD og melatonin eller en kombination af de to i din rutine.

Melatonintilskud hjælper dig med at sove hurtigere ved at vende virkningerne af hormonforstyrrelser forårsaget af eksterne faktorer. I mellemtiden hjælper CBD med at forbedre kvaliteten af ​​din søvn ved at lindre problemer som symptomer på angst og stress.

På denne måde kan en kombination af CBD og melatonin bidrage til at opnå lang og kvalitetssøvn.

Derudover forårsager CBD og melatonin i modsætning til medicin som benzodiazepiner ikke tømmermænd, abstinenssymptomer eller andre alvorlige bivirkninger.

Dette er en af ​​nøglefaktorerne, der gør disse plantebaserede midler så tiltalende for mange mennesker.

Hvordan bør jeg indtage CBD & melatonin?

Mens brugen af CBD og melatonin betragtes som sikker, er det sidste, du har brug for, at overbelaste din krop med for mange søvnfremkaldende stoffer.

Du er nødt til at sikre, at du får den kvalitet og vedvarende søvn, du har brug for, for at holde dig vågen, opmærksom og lykkeligere i løbet af dagen. Således er nøglen her at bestemme den rigtige dosis til dig.

Tommelfingerreglen er at starte med lave doser for at give din krop tid til at tilpasse sig virkningerne af CBD og melatonin og derefter arbejde dig op.

Du skal dog huske på, at undersøgelser har fundet, at mindre doser CBD har stimulerende virkninger på kroppen.

Nedenfor er en kort vejledning om, hvordan man sikkert og korrekt bruger CBD og melatonin.

Melatonin Dosering

Melatonin sælges ofte i standardiserede doser på 1 milligram tabletter. Det er værd at bemærke, at selv en mindre doseringsmængde hvor som helst fra 0,3 til 0,5 milligram stadig er effektiv.

Dette betyder, at du kan bruge en halv tablet til hver nat, når du starter. Imidlertid kan nogle mennesker kræve højere doser på op til 5 milligram.

Doser højere end 5 mg kan forårsage nogle milde bivirkninger såsom hovedpine, kvalme, underlige drømme og wooziness.

Men ifølge forskning er administration af høje doser, over 5 mg, ikke mere effektiv end administration af regelmæssige doser.

Således vil det sandsynligvis være unødvendigt at tage en dosis højere end 5 mg.

CBD Dosering

Den anbefalede startdosis for CBD er meget anderledes end for melatonin.

Igen har lave doser af CBD vist sig at have stimulerende virkninger. Mens 10 mg er et godt sted at starte, er den generelle tommelfingerregel at overveje 0,50 mg for hvert kilo krop.

Dette betyder, at den gennemsnitlige dosis på 100 pkilound voksen ville være 50 milligram. For en meget stærkere dosis skal du overveje 0,5 mg for hvert pund kropsvægt. Dette betyder, at en gennemsnitlig voksen på 100 kilo vil kræve en dosis på 100 mg for at opleve stærkere effekter.

Nicolai

Nicolai

Skriv en kommentar

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vi respekterer dit privatliv. Vi sender ikke spam.