CBD mod Knogleskørhed (2021 Guide)

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på whatsapp
Del på email
CBD mod Knogleskørhed

Artiklen er blevet opdateret den 31. marts 2021 af Anella Hansen

Spændende ny forskning har opdaget at CBD mod knogleskørhed har magtfulde evner til at fremskynde brudheling og bevare knogletætheden.

Stik prøver antyder, at mere end 200 millioner mennesker har osteoporose rundt om i verden [1].

Ifølge International Osteoporosis Foundation er osteoporose ansvarlig for svimlende 8,9 millioner knoglebrud årligt – hvilket betyder, at der er et osteoporotisk brud omtrent hvert tredje sekund [2].

Ofte er osteoporose benævnt som en “tavs sygdom”, mange er ikke klar over, at de har tilstanden, før der opstår et brud.

Knoglebrud er ikke kun smertefulde – knoglebrud kan begrænse både bevægelse og livskvalitet, især hos ældre patienter.

For nylig har forskning identificeret cannabidiol (CBD) – en aktiv komponent i Cannabis sativa-planten – til at være effektiv til håndtering af knogleskørhed.

Vi vil i denne artikel fortælle om hvilke aktuelle behandlingsmuligheder og videnskabelig forskning der er omkring, CBD og hvordan CBD kan hjælpe mod osteoporose.

Hvad er Knogleskørhed (Osteoporosis)?

Osteoporose betyder “porøse knogler”. Og porøse knogler resulterer i højere grad for en øget risiko af knoglebrud for de patienter der er berørt af osteoporose på grund af knoglernes svaghed.

Når knoglerne bliver tyndere, kan selv et mindre fald eller stød forårsage en alvorlig skade.

Den største bekymring, som de fleste mennesker har, når de taler om osteoporose, er den høje risiko for knoglebrud. En brud er et komplet eller delvist brud i en knogle.

Med osteoporose er de mest almindelige knogler, der er berørt, hofte, håndled og rygsøjle. Frakturer og pauser kan føre til kroniske smerter og mobilitetsproblemer.

Forståelse af definitionerne

  1. Kortikale knogler – det hårde udvendige lag af alle knogler og udgør det meste af din kranium og ribben.
  2. Svampet knogler – forekommer inde i ryghvirvlerne og enderne af de lange knogler, såsom lårbenene.
  3. Osteoblaster – specialiserede celler involveret i produktion af nye knogler.
  4. Osteoklaster – specialiserede celler involveret i nedbrydning af knogler.
  5. Knogletæthed – mængden af mineralindhold i en knogle.

Overgangsalderen og knogleskørhed

Ved osteoporose er der en udtynding af den kortikale knogle og reduceret knogletæthed og struktur i den svampede knogle. Overgangsalderen er en af de vigtigste årsager til lidelsen.

Knoglevæv nedbrydes kontinuerligt og genopfyldes. Det er en regelmæssig cyklus, der svinger både dagligt og månedligt – påvirket af ting som tid på dagen, kost og årstid.

Specialceller i knoglerne, der kaldes osteoblaster og osteoklaster, er vigtige for disse udsving i sunde knogler. Fra fødsel til ungdom dannes der mere knogle end der bliver brudt ned.

Ved udgangen af ungdomsårene er knoglevæksten afsluttet. Og i midten til slutningen af 20’erne er der opnået en maksimal knoglemasse.

I overgangsalderen, når østrogenniveauer falder, begynder balancen mellem hormoner, der arbejdede for at kontrollere knogletætheden, at falde fra hinanden. Resultatet er en acceleration i knogletab. Kvinder kan miste op til 10% af deres samlede knoglemasse inden for de første fem år af overgangsalderen.

Middelaldrende kvinder har den største risiko – men mænd kan dog også påvirkes af osteoporose. Det anslås, at 50% af kvinder og 20% af mænd over 50 år vil have en knogleskørhed relateret til osteoporose i deres levetid [1].

Kønshormonerne østrogen og testosteron spiller en vigtig rolle i at opretholde sunde knogler hos både mænd og kvinder.

Risikofaktorer for knogleskørhed

  • En familiehistorie med osteoporose
  • Tidligere knoglefrakturer
  • Alder – mennesker over 50 år har den største risiko
  • Tidlig overgangsalder (før 45 år)
  • Vægt – at være overvægt er en vigtig risikofaktor
  • D-vitamin (vigtigt ved vedligeholdelse af knoglevæv)
  • Kalciumindtagelse – Kalcium er et nøglemineral i knoglearkitektur
  • Mangel på træning – vægtbærende øvelser sænker direkte risikoen for osteoporose
  • Rygning (forbundet med osteoporose)
  • Alkoholindtagelse – over tre standarddrikke pr. Dag øger risikoen for osteoporose [1]
  • Medicin – såsom kortikosteroid brug
  • Medicinske tilstande – såsom problemer med skjoldbruskkirtlen, cøliaki, kronisk leversygdom, nyresygdom eller reumatoid arthritis
  • Forhold, der påvirker absorptionen af næringsstoffer – såsom Crohns sygdom, cøliaki og andre inflammatoriske tarmsygdomme

Symptomer på knogleskørhed

Der er ingen specifikke symptomer på osteoporose – det første tegn er normalt et knoglebrud. Der er andre symptomer, men disse kan være vanskelige at identificere.

Andre tegn og symptomer kan omfatte:

  • Rygsmerte
  • Sammenbrudt eller brudt rygvirvel
  • Højde tab
  • Bøjet holdning
  • Nedsat grebstyrke

Diagnosering af knogleskørhed

Hvis der er mistanke om osteoporose, vil din læge sandsynligvis sende dig til en knogletæthedsscanning.

Denne scanning bruges til at måle knoglemineraltæthed (BMD). Det udføres normalt ved hjælp af en dual-energy røntgenabsorptiometri (DEXA). Dette er en ikke-invasiv proces, hvor en maskine i 10 til 15 minutter passerer over din krop, mens du ligger fladt på et bord.

Knogletæthedsscanningen giver dig en T-score og en Z-score, der bruges til at bestemme din risiko for at udvikle et brud og om yderligere tests er nødvendige.

I henhold til Verdenssundhedsorganisationen (WHO) klassificeres dit T-score som følger:

  • -1,0 eller derover er normal knogletæthed.
  • Mellem -1,0 og -2,5 betyder, at du har lav knogletæthed eller osteopeni.
  • -2.5 eller derunder er en diagnose af osteoporose.

Følgende undersøgelser kan også udføres for at bestemme knogleskade eller frakturer som følge af osteoporose:

1. Knogle Røntgen

Røntgenbilleder af knogler, er billeder af knogler, der hjælper med at diagnosticere brækkede knogler, som undertiden er et resultat af osteoporose.

2. CT Scan

CT-scanninger af rygsøjlen bruges til at vurdere justering og brud. De kan bruges til at måle knogletæthed og bestemme, om rygsøjelfrakturer sandsynligvis vil forekomme.

3. MRI (Magnetic Resonance Imaging)

En MR scanning af rygsøjlen bruges til at evaluere ryggradsbrud for bevis for underliggende sygdomme, såsom kræft, og til at vurdere bruddets nyhed.

Behandlingsmuligheder for knogleskørhed

Afhængig af hvor alvorlig din osteoporose er, og din risiko for knoglebrud, kan din læge muligvis anbefale livsstilsændringer for at styrke dine knogler.

Livsstilsændringer kan være med til at sikre, at både kvinder og mænd tager skridt til at forhindre risikoen for at udvikle knogleskørhed.

Livsstilsændringer inkluderer:

  1. Indarbejd en varieret diæt med masser af frisk frugt, grøntsager og fuldkorn
  2. Undgå at ryge
  3. Reducere indtagelse af alkohol
  4. Begræns indtagelse af koffein
  5. Lave regelmæssige fysiske aktiviteter som vægttræning og styrketræning
  6. Sørg for tilstrækkeligt D vitamin og calciumindtag

Men hvis din osteoporose er mere avanceret, kan livsstilsændringer alene muligvis ikke være nok til at hjælpe dig med at styrke dine knogler.

Receptpligtige medikamenter er standardpleje til behandling af etableret osteoporose. Deres formål er enten at øge dannelsen af ny knogle eller bremse nedbrudsprocessen.

Imidlertid kommer de hver med deres eget sæt bivirkninger og risici.

Typisk medicin mod knogleskørhed

1. Bisphosphonates

Bisphosphonater tilskynder knogletætheden ved at bremse nedbrydningen af celler. Du kan tage dem med en kombination af vitamin D og calciumtilskud.

Bivirkninger af bisfosfonater:

  • Influenza-lignende reaktioner
  • Mave forstyrrelser
  • Diarré og forstoppelse
  • Led- og muskelsmerter
  • Træthed
  • Kæbe smerter
  • Kæbe infektion (sjælden)

 2. SERMs (Selective Estrogen Receptor Modulators)

SERMs efterligner østrogen i kroppen, reducerer knogletab og øger knogledannelse.

Bivirkninger for SERMs:

  • Hedeture
  • Benkramper
  • Øget risiko for blodpropper og dødeligt slagtilfælde

3. Denosumab

Dette gives via en injektion under huden to gange om året. Det bremser nedbrudets nedbrydning, hvilket resulterer i højere knoglemineraltæthed og reducerede brud. Det bruges ofte som et alternativ til bisphosphonater.

Bivirkninger for Denosumab:

  • Led- og muskelsmerter
  • Eksem
  • Højt kolesteroltal

4. HRT (Hormone Replacement Therapy)

Læger ordinerer HRT til kvinder i overgangsalderen, når der er et fald i østrogenniveauer, hvilket øger risikoen for osteoporose. HRT anbefales dog ikke længere rutinemæssigt på grund af de øgede risici ved langvarig brug.

Bivirkninger for HRT:

  • Brystkræft
  • Hjerteanfald
  • Slagtilfælde
  • Blodpropper

5. Testosteron Terapi

Når testosteronniveauet er lavt hos mænd, gives doser af testosteron ved injektion for at forbedre knogletætheden.

Bivirkninger af testosteronterapi:

  • Akne og fedtet hud
  • Forværring af søvnapnø
  • Øget risiko for blodpropper
  • Øget risiko for prostataforekomster
  • Forstørrede bryster hos mænd
  • Nedsat testikelvæv
  • Forøget aggression, humørsvingninger
  • Øget risiko for hjertesygdom og slagtilfælde (måske)

Heldigvis er der en sikker, naturlig behandling tilgængelig i form af CBD.

Sådan virker det.

Hvordan kan CBD mod knogleskørhed hjælpe?

De to vigtigste cannabinoider, der findes i cannabis er THC (tetrahydrocannabinol ) og CBD (cannabidiol ) de påvirker begge kroppens ECS (endocannabinoid-system), men de har meget forskellige effekter.

THC aktiverer vores endocannabinoid-receptorer og en af de vigtigste bivirkninger af dette er, at det giver os en stærk eufori-følelse. Dette er grunden til, at THC får os til at føle os “høje.”

CBD er den primære ikke-psykoaktive forbindelse i cannabis. Det aktiverer ikke endocannabinoid-receptorerne direkte, men snarere giver det vores naturlige endocannabinoider (anandamid og 2-AG) lidt af et løft. Det hjælper dem med at udføre deres job meget mere effektivt.

ECS er et komplekst netværk af receptorer og metaboliserende enzymer, der fungerer som et vigtigt reguleringssystem, der modtager og oversætter signaler fra disse cannabinoider.

ECS’s rolle er at fremme homeostase, hvilket påvirker mange fysiologiske processer såsom appetit, søvn, smerte opfattelse, betændelse og kognitiv funktion.

I det sidste årti har det vist sig, at skelettet har sin egen ECS, der er ansvarlig for reguleringen af knogle omdannelse og knoglemasse [3].

Hvad siger undersøgelserne?

Ny forskning har nu opdaget, at knogleceller udtrykker cannabinoidreceptorer og endocannabinoidmetaboliserende enzymer [4] — hvilket vil sige, at de er en del af det omfattende system med celler, der er reguleret af ECS.

Gennem dette system spiller CBD en vigtig rolle i reguleringen af knogle omdannelse og knoglemasse.

1. CBD forbedrer knoglemassen

Forskning har opdaget, at CBD ser ud til at øge væksten og styrkelsen af knogler gennem accelereret osteoblastdannelse.

Forskere mener også, at osteoklaster (de celler, der nedbryder knoglen), har en cellereceptor, der, når den aktiveres, fremskynder knogletab og degeneration. Denne receptor er kendt som GPR55. Her har CBD vist sig specifikt at blokere aktiveringen af denne receptor, hvilket reducerer osteoklast aktiviteten [5].

I en nylig undersøgelse i Israel fik mus endvidere CBD eller en kombination af THC og CBD. Undersøgelsen fandt, at administration af CBD alene har signifikante effekter på brudheling med øget knoglestyrke og sejhed ved at stimulere Lysyl Hydroxylase – et enzym, der er involveret i knogleheling [5].

Denne forskning har givet os en dybere indsigt i, hvordan CBD påvirker kroppen og åbner et spændende potentiale for yderligere forskning.

2. CBD hjælper mod smerte og inflammation

CBD kan have en terapeutisk rolle i betændelse og heling. CBD har længe været brugt af mennesker med kronisk smerte og tilbyder et ikke-vanedannende alternativ til smertemedicin.

Mange patienter har rapporteret, at de har erstattet deres receptpligtige smertestillende medicin med CBD, med bevis for, at dets anvendelse kan hjælpe til behandling af hovedpine, psykiske lidelser, søvnløshedgigt, og andre kroniske smerter og symptomer [6].

Brug af CBD Olie mod knogleskørhed

Nøglen er at starte lavt og øge doseringen langsomt.

Der er endnu ingen standardiserede doseringsretningslinjer til CBD-brug. CBD olie kan komme i mange forskellige styrker. Og da produktet varierer meget fra producent til producent, er det vigtigt at læse etiketten på det specifikke produkt, du bruger.

CBD olie kan komme i form af orale dråber, kapsler, te, pastiller eller pastaer. Koncentrationerne varierer meget mellem disse produkter, ligesom deres forberedelses- og forbrugsmetoder.

Da vi alle behandler CBD forskelligt, vil din dosis variere fra andres. Vi anbefaler at starte med en lille dosis, såsom 25 mg pr. dag, og se hvordan du reagerer og så gradvist øges med 5 mg til 10 mg pr. dag.

Det kan tage nogle forsøg og fejl for at finde den rigtige dosis til dig.

Lav en dagbog med doseringer, timinger og symptomer over dit daglig brug af CBD. Dette vil hjælpe dig med at finde din optimale dosis.

Er CBD Olie Sikkert?

CBD er sikkert, selv ved høje doser.

Ifølge WHO forårsager CBD-olie i sin rene tilstand ikke skade eller har potentialet for misbrug, selv ved høje doser [7].

Kvalitet og fremstillingsmetode tæller dog. Vi baserer den forskning, vi har fortalt om her, på kun at bruge CBD-olie af høj kvalitet, der er fri for forurenende stoffer og kunstige tilsætningsstoffer.

Opsummering: Brug af CBD mod Knogleskørhed

Osteoporose kan være en svækkende sygdom, og give frygt for at knoglebrud kan have en betydelig effekt på ens livskvalitet, livsstil og mobilitet.

Selvom der ikke findes nogen kur, er der gode beviser for, at CBD kan være en effektiv behandlings metode af osteoporose ved at bremse udviklingen af sygdommen og lindre smerter.

Dette er meget spændende tider, især når vi ser på CBD og den kliniske forskning, der stadig er i sin spæde alder med hensyn til at verificere dens anvendelse til at reducere knogletab og brud.

Baseret på disse oplysninger ses CBD som en sikker, effektiv, naturligt terapeutisk behandling af osteoporose.


Referencer

  1. Sözen, T., Özışık, L., & Başaran, N. Ç. (2017). An overview and management of osteoporosis. European Journal of Rheumatology4(1), 46–56. https://doi.org/10.5152/eurjrheum.2016.048
  2. Enquiries, M. (2008). Facts and Statistics | International Osteoporosis Foundation IOF Facts and Statistics | International Osteoporosis Foundation IOF. International Osteoporosis Foundation20, 1–6. Retrieved from https://www.iofbonehealth.org/facts-statistics
  3. Raphael, B., & Gabet, Y. (2016). The skeletal endocannabinoid system: clinical and experimental insights. Journal of Basic and Clinical Physiology and Pharmacology27(3). https://doi.org/10.1515/jbcpp-2015-0073
  4. Kogan, N. M., Melamed, E., Wasserman, E., Raphael, B., Breuer, A., Stok, K. S., … Bab, I. (2015). Cannabidiol, a major non-psychotropic cannabis constituent enhances fracture healing and stimulates lysyl hydroxylase activity in osteoblasts. Journal of Bone and Mineral Research30(10), 1905–1913. https://doi.org/10.1002/jbmr.2513
  5. Idris, A. I. (2010). Cannabinoid receptors as target for treatment of osteoporosis: a tale of two therapies. Current Neuropharmacology8(3), 243–53. https://doi.org/10.2174/157015910792246173
  6. Baron, E. P., Lucas, P., Eades, J., & Hogue, O. (2018). Patterns of medicinal cannabis use, strain analysis, and substitution effect among patients with migraine, headache, arthritis, and chronic pain in a medicinal cannabis cohort. Journal of Headache and Pain19(1), 37. https://doi.org/10.1186/s10194-018-0862-2
  7. WHO. (2017). WHO | Cannabidiol (compound of cannabis). WHO. Retrieved from http://www.who.int/features/qa/cannabidiol/en/
Nicolai

Nicolai

Skriv en kommentar

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vi respekterer dit privatliv. Vi sender ikke spam.