CBD mod Knogleskørhed (2020 Guide)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
CBD mod Knogleskørhed

Spændende ny forskning opdager CBD mod knogleskørhed’s magtfulde evne til at fremskynde brudheling og bevare knogletætheden.

Estimater antyder, at mere end 200 millioner mennesker har osteoporose rundt om i verden [1].

Ifølge International Osteoporosis Foundation er osteoporose ansvarlig for en svimlende 8,9 millioner knoglebrud årligt – hvilket betyder, at der er en osteoporotisk brud omtrent hvert tredje sekund [2].

Ofte benævnt en “tavs sygdom”, er mange ikke klar over, at de har tilstanden, før der opstår en brud.

Knoglefrakturer er ikke kun smertefulde – de kan meget begrænse bevægelse og livskvalitet, især hos ældre patienter.

For nylig har forskning identificeret cannabidiol (CBD) – en aktiv komponent i Cannabis sativa-planten – til at være effektiv til håndtering af knogleskørhed.

Her vil vi diskutere osteoporose, aktuelle behandlingsmuligheder og videnskabelig forskning om, hvordan CBD kan hjælpe.

Hvad er Knogleskørhed (Osteoporosis)?

Osteoporose betyder “porøse knogler.” Det resulterer i skrøbelige knogler. Knoglenes svaghed sætter dem, der er berørt, med en højere risiko for brud.

Når knoglerne bliver tyndere, kan selv et mindre fald eller stød forårsage en alvorlig skade.

Middelaldrende kvinder har den største risiko – men mænd påvirkes dog også.

Den største bekymring, som de fleste mennesker har, når de taler om osteoporose, er den høje risiko for knoglebrud. En brud er en komplet eller delvis brud i en knogle.

Det anslås, at 50% af kvinder og 20% af mænd over 50 år vil have en knogleskørhed relateret til osteoporose i deres levetid [1].

Med osteoporose er de mest almindelige knogler, der er berørt, hofte, håndled og rygsøjle. Frakturer og pauser kan føre til kroniske smerter og mobilitetsproblemer.

Forståelse af definitionerne

  1. Kortikale knogler – det hårde udvendige lag af alle knogler og udgør det meste af din kranium og ribben.
  2. Svampet knogler – forekommer inde i ryghvirvlerne og enderne af de lange knogler, såsom lårbenene.
  3. Osteoblaster – specialiserede celler involveret i produktion af nye knogler.
  4. Osteoklaster – specialiserede celler involveret i nedbrydning af knogler.
  5. Knogletæthed – mængden af mineralindhold i en knogle.

Overgangsalderen og knogleskørhed

Ved osteoporose er der en udtynding af den kortikale knogle og reduceret knogletæthed og struktur i den svampede knogle. Overgangsalderen er en af de vigtigste årsager til lidelsen.

Knoglevæv nedbrydes kontinuerligt og genopfyldes. Det er en regelmæssig cyklus, der svinger både dagligt og månedligt – påvirket af ting som tid på dagen, kost og sæson.

Specialceller i knoglerne, der kaldes osteoblaster og osteoklaster, er vigtige for disse udsving i sunde knogler. Fra fødsel til ungdom dannes mere knogler end brudt ned.

Ved udgangen af ungdomsårene er knoglevæksten afsluttet. I midten til slutningen af 20’erne er der opnået en maksimal knoglemasse.

Kønshormonerne østrogen og testosteron spiller en vigtig rolle i at opretholde sunde knogler hos både mænd og kvinder.

I overgangsalderen, når østrogenniveauer falder, begynder balancen mellem hormoner, der arbejdede for at kontrollere knogletætheden, at falde fra hinanden. Resultatet er en acceleration i knogletab. Kvinder kan miste op til 10% af deres samlede knoglemasse inden for de første fem år af overgangsalderen.

Risikofaktorer for knogleskørhed

  • En familiehistorie med osteoporose
  • Tidligere knoglefrakturer
  • Alder – mennesker over 50 år har den største risiko
  • Tidlig overgangsalder (før 45 år)
  • Vægt – at være overvægt er en vigtig risikofaktor
  • D-vitamin (vigtigt ved vedligeholdelse af knoglevæv)
  • Kalciumindtagelse – Kalcium er et nøglemineral i knoglearkitektur
  • Mangel på træning – vægtbærende øvelser sænker direkte risikoen for osteoporose
  • Rygning (forbundet med osteoporose)
  • Alkoholindtagelse – over tre standarddrikke pr. Dag øger risikoen for osteoporose [1]
  • Medicin – såsom kortikosteroid brug
  • Medicinske tilstande – såsom problemer med skjoldbruskkirtlen, cøliaki, kronisk leversygdom, nyresygdom eller reumatoid arthritis
  • Forhold, der påvirker absorptionen af næringsstoffer – såsom Crohns sygdom, cøliaki og andre inflammatoriske tarmsygdomme

Symptomer på knogleskørhed

Der er ingen specifikke symptomer på osteoporose – det første tegn er normalt en knoglebrud. Der er andre symptomer, men disse kan være vanskelige at identificere.

Andre tegn og symptomer kan omfatte:

  • Rygsmerte
  • Sammenbrudt eller brudt rygvirvel
  • Højde tab
  • Bøjet holdning
  • Nedsat grebstyrke

Diagnosering af knogleskørhed

Hvis der er mistanke om osteoporose, vil din læge sandsynligvis sende dig til en knogletæthedsscanning.

Denne scanning bruges til at måle knoglemineraltæthed (BMD). Det udføres normalt ved hjælp af en dual-energy røntgenabsorptiometri (DEXA). Dette er en ikke-invasiv proces, hvor en maskine i 10 til 15 minutter passerer over din krop, mens du ligger fladt på et bord.

Knogletæthedsscanningen giver dig en T-score og en Z-score, der bruges til at bestemme din risiko for at udvikle et brud og om yderligere tests er nødvendige.

I henhold til Verdenssundhedsorganisationen (WHO) klassificeres dit T-score som følger:

  • -1,0 eller derover er normal knogletæthed.
  • Mellem -1,0 og -2,5 betyder, at du har lav knogletæthed eller osteopeni.
  • -2.5 eller derunder er en diagnose af osteoporose.

Følgende procedurer kan også udføres for at bestemme knogleskade eller frakturer som følge af osteoporose:

1. Knogle Røntgen

Røntgenbilleder af knogler producerer billeder af knogler, der hjælper med at diagnosticere knækkede knogler, som undertiden er et resultat af osteoporose.

2. CT Scan

CT-scanninger af rygsøjlen bruges til at vurdere justering og brud. De kan bruges til at måle knogletæthed og bestemme, om rygsøjelfrakturer sandsynligvis vil forekomme.

3. Magnetic Resonance Imaging (MRI)

En MR af rygsøjlen bruges til at evaluere ryggradsbrud for bevis for underliggende sygdomme, såsom kræft, og til at vurdere bruddets nyhed.

Knogleskørhed behandlingsmuligheder

Afhængig af hvor alvorlig din osteoporose er, og din risiko for knoglebrud, kan din læge muligvis anbefale livsstilsændringer for at styrke dine knogler.

Livsstilsændringer kan hjælpe med til at sikre, at både mænd og kvinder tager skridt til at forhindre risikoen for at udvikle knogleskørhed.

Livsstyl ændringer inkluderer:

  1. Indarbejd en varieret diæt med masser af frisk frugt, grøntsager og fuldkorn
  2. Undgå at ryge
  3. Reduktion af alkoholindtagelse
  4. Begræns koffein
  5. Gør regelmæssige vægtbærende og styrketræning aktiviteter
  6. Sørg for tilstrækkeligt vitamin D og calciumindtag

Men hvis din osteoporose er mere avanceret, kan livsstilsændringer alene muligvis ikke være nok til at hjælpe dig med at styrke dine knogler.

Receptpligtige medikamenter er standardpleje til behandling af etableret osteoporose. Deres formål er enten at øge dannelsen af ny knogle eller bremse nedbrudsprocessen.

Imidlertid kommer de hver med deres eget sæt bivirkninger og risici.

Typisk medicin mod knogleskørhed

1. Bisphosphonates

Bisphosphonater tilskynder knogletætheden ved at bremse nedbrydningen af celler. Du kan tage dem med en kombination af vitamin D og calciumtilskud.

Bivirkninger af bisfosfonater:

  • Influenza-lignende reaktioner
  • Mave forstyrrer
  • Diarré og forstoppelse
  • Led- og muskelsmerter
  • Træthed
  • Kæbe smerter
  • Kæbeinfektion (sjælden)

 2. Selective Estrogen Receptor Modulators (SERMs)

SERMs efterligner østrogen i kroppen, reducerer knogletab og øger knogledannelse.

Bivirkninger for SERMs:

  • Hot flushes
  • Benkramper
  • Øget risiko for blodpropper og dødeligt slagtilfælde

3. Denosumab

Dette gives via en injektion under huden to gange om året. Det bremser nedbrudets nedbrydning, hvilket resulterer i højere knoglemineraltæthed og reducerede brud. Det bruges ofte som et alternativ til bisphosphonater.

Bivirkninger for Denosumab:

  • Led- og muskelsmerter
  • Eksem
  • Højt kolesteroltal

4. Hormone Replacement Therapy (HRT)

Læger ordinerer HRT til kvinder i overgangsalderen, når der er et fald i østrogenniveauer, hvilket øger risikoen for osteoporose. HRT anbefales dog ikke længere rutinemæssigt på grund af de øgede risici ved langvarig brug.

Bivirkninger for HRT:

  • Brystkræft
  • Hjerteanfald
  • Slag
  • Blodpropper

5. Testosteron Terapi

Når testosteronniveauet er lavt hos mænd, gives doser af testosteron ved injektion for at forbedre knogletætheden.

Bivirkninger af testosteronterapi:

  • Akne og fedtet hud
  • Forværring af søvnapnø
  • Øget risiko for blodpropper
  • Øget risiko for prostataforekomster
  • Forstørrede bryster hos mænd
  • Nedsat testikelvæv
  • Forøget aggression, humørsvingninger
  • Øget risiko for hjertesygdom og slagtilfælde (måske)

Heldigvis er der en sikker, naturlig behandling tilgængelig i form af CBD.

Sådan virker det.

Hvordan kan CBD mod knogleskørhed hjælpe?

De to vigtigste cannabinoider, der findes i cannabis – tetrahydrocannabinol (THC) og cannabidiol (CBD) – påvirker begge kroppens endocannabinoid-system (ECS) – men med meget forskellige effekter.

THC aktiverer vores endocannabinoid-receptorer – en af de vigtigste bivirkninger af dette er, at det giver os en stærk eufori-følelse. Dette er grunden til, at THC får os til at føle os “høje.”

CBD er den primære ikke-psykoaktive forbindelse i cannabis. Det aktiverer ikke endocannabinoid-receptorerne direkte – snarere giver det vores naturlige endocannabinoider (anandamid og 2-AG) lidt af et løft. Det hjælper dem med at udføre deres job mere effektivt.

ECS er et komplekst netværk af receptorer og metaboliserende enzymer, der fungerer som et vigtigt reguleringssystem, der modtager og oversætter signaler fra disse cannabinoider.

ECS’s rolle er at fremme homeostase, hvilket påvirker mange fysiologiske processer såsom appetit, søvn, smerteopfattelse, betændelse og kognitiv funktion.

I det sidste årti har det vist sig, at skelettet har sin egen ECS, der er ansvarlig for reguleringen af knogleromdannelse og knoglemasse [3].

Hvad siger undersøgelserne?

Ny forskning opdager nu, at knogleceller udtrykker cannabinoidreceptorer og endocannabinoidmetaboliserende enzymer [4] — hvilket betyder, at de er en del af det omfattende system med celler, der er reguleret af ECS.

Gennem dette system spiller CBD en vigtig rolle i reguleringen af knogleromdannelse og knoglemasse.

1. CBD forbedrer knoglemassen

Forskning har opdaget, at CBD ser ud til at øge væksten og styrkelsen af knogler gennem accelereret osteoblastdannelse.

Forskere mener, at osteoklaster – de celler, der nedbryder knoglen – har en cellereceptor, der, når den aktiveres, fremskynder knogletab og degeneration. Denne receptor er kendt som GPR55. CBD har vist sig specifikt at blokere aktiveringen af denne receptor, hvilket reducerer osteoklastaktiviteten [5].

I en nylig undersøgelse i Israel fik mus endvidere CBD eller en kombination af THC og CBD. Undersøgelsen fandt, at administration af CBD alene har signifikante effekter på brudheling med øget knoglestyrke og sejhed ved at stimulere Lysyl Hydroxylase – et enzym, der er involveret i knogleheling [5].

Denne forskning har givet os en dybere indsigt i, hvordan CBD påvirker kroppen og åbner et spændende potentiale for yderligere forskning.

2. CBD hjælper mod smerte og inflammation

CBD kan have en terapeutisk rolle i betændelse og heling. Det har længe været brugt af mennesker med kronisk smerte og tilbyder et ikke-vanedannende alternativ til smertemedicin.

Mange patienter har rapporteret, at de har erstattet deres receptpligtige smertestillende medicin med CBD, med bevis for, at dets anvendelse kan hjælpe til behandling af hovedpine, psykiske lidelser, søvnløshedgigt, og andre kroniske smerter og syndromer [6].

Brug af CBD Olie mod knogleskørhed

Nøglen er at starte lavt og gå langsomt.

Der er endnu ingen standardiserede doseringsretningslinjer til CBD-brug. CBD olie kan komme i mange forskellige styrker. Da produkter varierer meget, er det vigtigt at læse etiketten på det specifikke produkt, du bruger.

CBD olie kan komme i form af orale dråber, pastaer, kapsler, te eller pastiller. Koncentrationer varierer meget mellem disse produkter, ligesom deres forberedelses- og forbrugsmetoder.

As we all process CBD differently, your dosage will vary from other people’s. We recommend starting with a small dose, such as 25 mg per day, and see how you react — gradually increasing by 5 mg to 10 mg per day.

Det kan tage nogle forsøg og fejl for at få den rigtige dosis til dig.

Foretag en daglig dagbog med doseringer, timinger og symptomer. Dette vil hjælpe dig med at finde din optimale dosis.

Er CBD Olie Sikkert?

CBD er sikkert, selv ved høje doser.

Ifølge WHO forårsager CBD-olie i sin rene tilstand ikke skade eller har potentialet for misbrug – selv ved høje doser [7].

Kvalitet og fremstillingsmetode tæller dog. Vi baserer den forskning, vi har diskuteret her, på kun at bruge CBD-olie af høj kvalitet, der er fri for forurenende stoffer og kunstige tilsætningsstoffer.

Opsummering: Brug af CBD mod Knogleskørhed

Osteoporose kan være en svækkende sygdom, og frygt for knoglebrud kan have en betydelig effekt på ens livsstil og mobilitet.

Selvom der ikke findes nogen kur, er der godt bevis for, at CBD kan være en effektiv behandling af osteoporose ved at bremse udviklingen af sygdommen og lindre smerter.

Dette er meget spændende tider, især når vi ser på CBD og den kliniske forskning, der stadig er i sin spædbarn med hensyn til at verificere dens anvendelse til at reducere knogletab og brud.

Baseret på disse oplysninger ses CBD som en sikker, effektiv, naturligt terapeutisk behandling af osteoporose.


Referencer

  1. Sözen, T., Özışık, L., & Başaran, N. Ç. (2017). An overview and management of osteoporosis. European Journal of Rheumatology4(1), 46–56. https://doi.org/10.5152/eurjrheum.2016.048
  2. Enquiries, M. (2008). Facts and Statistics | International Osteoporosis Foundation IOF Facts and Statistics | International Osteoporosis Foundation IOF. International Osteoporosis Foundation20, 1–6. Retrieved from https://www.iofbonehealth.org/facts-statistics
  3. Raphael, B., & Gabet, Y. (2016). The skeletal endocannabinoid system: clinical and experimental insights. Journal of Basic and Clinical Physiology and Pharmacology27(3). https://doi.org/10.1515/jbcpp-2015-0073
  4. Kogan, N. M., Melamed, E., Wasserman, E., Raphael, B., Breuer, A., Stok, K. S., … Bab, I. (2015). Cannabidiol, a major non-psychotropic cannabis constituent enhances fracture healing and stimulates lysyl hydroxylase activity in osteoblasts. Journal of Bone and Mineral Research30(10), 1905–1913. https://doi.org/10.1002/jbmr.2513
  5. Idris, A. I. (2010). Cannabinoid receptors as target for treatment of osteoporosis: a tale of two therapies. Current Neuropharmacology8(3), 243–53. https://doi.org/10.2174/157015910792246173
  6. Baron, E. P., Lucas, P., Eades, J., & Hogue, O. (2018). Patterns of medicinal cannabis use, strain analysis, and substitution effect among patients with migraine, headache, arthritis, and chronic pain in a medicinal cannabis cohort. Journal of Headache and Pain19(1), 37. https://doi.org/10.1186/s10194-018-0862-2
  7. WHO. (2017). WHO | Cannabidiol (compound of cannabis). WHO. Retrieved from http://www.who.int/features/qa/cannabidiol/en/
Nicolai

Nicolai

Skriv en kommentar

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vi respekterer dit privatliv. Vi sender ikke spam.