CBD mod PTSD (2020 Guide)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
CBD mod PTSD

Undersøgelser har vist mange positive effekter, som Cannabidiol (CBD mod PTSD) har på symptomerne på posttraumatisk stresslidelse (PTSD). Så hvordan fungerer det? Er det effektivt?

PTSD rammer mindst 10% af mennesker på et tidspunkt i deres liv [1].

De fleste af os har oplevet traumer på en eller anden måde. Det kan komme fra mange steder – overgreb, krig, ulykker, katastrofer eller traumatisk tab. Det kan overvælde og påvirke vores evne til at klare os. Reaktion på traumer kan have ødelæggende konsekvenser. Hvis nogen føler sig ulykkelig, frakoblet eller isoleret efter at have oplevet eller oplevet en livstruende begivenhed, kan de have PTSD. Nuværende behandlingsmetoder er ofte ikke succesrige, og nogle har uønskede bivirkninger.

For nylig har undersøgelser bekræftet, at cannabidiol (CBD), en komponent af Cannabis sativa, er yderst gavnlig til forbedring af PTSD-symptomer.

Her diskuterer vi PTSD, dens symptomer og hvordan CBD-olie kan hjælpe med at understøtte genoprettelse af traumer.

Hvad er PTSD?

PTSD er en kronisk psykologisk tilstand, der kan udvikle sig efter at have oplevet en traumatisk begivenhed.

Du spekulerer måske på, om du eller nogen, du er interesseret i, har PTSD.

Ofte tror folk ikke, at de opfylder kriterierne eller har ‘ret’ til at have PTSD, fordi det regelmæssigt er forbundet med første respondere og militærveteraner.

PTSD kan dog påvirke nogen.

Hvad er en traumatisk begivenhed??

Traumatiske begivenheder kan betyde at opleve eller være vidne til livstruende begivenheder, der medfører intens frygt eller trussel mod sikkerhed.

Nogle eksempler på traumatiske begivenheder inkluderer:

  • Vold i hjemmet eller overgreb
  • Vidne til nogen, der bliver dræbt eller alvorligt såret
  • Overlevelse af en bil / tog / busulykke eller flyulykke
  • Overlevelse af et hjerteanfald eller modtagelse af en alvorlig medicinsk diagnose
  • At være offer for voldtægt eller seksuel overfald
  • Offer for en forbrydelse, kidnapning, forfølgelse eller tortur
  • Oplev en livsændrende begivenhed, såsom skilsmisse, arbejdsløshed eller en elskedes død
  • Oplever en naturkatastrofe som bushfires, jordskælv, oversvømmelser
  • Erfaring med krig eller civil konflikt eller terrorangreb

Hvad er symptonerne på PTSD?

Mennesker, der lever med PTSD, oplever ofte flere symptomer, da kroppen og sindet prøver at klare den stressende begivenhed.

PTSD kan manifestere sig på mange måder – udvikle sig til angst og depression eller hensynsløs adfærd. Tarmproblemer, migræne, hovedpine og nedsat immunitet er almindelige symptomer forbundet med PTSD.

The Anxiety and Depression Association of America [2] identificerer de mest almindelige symptomer på PTSD som:

  1. Flashbacks af traumet
  2. Fysiske symptomer (såsom racing hjerteslag, sved, hjernetåge)
  3. Problemer med at sove
  4. Alt for følelsesmæssige, humørsvingninger (såsom raseri, skam, skyld, negativitet)
  5. Følelsesmæssig løsrivelse
  6. Negativ tro og følelser
  7. Påtrængende tanker og minder
  8. Vagtsomhed / angst
  9. At leve i frygt
  10. Mareridt og mærkelige drømme
  11. Sværhedsgrad ved at bevare beskæftigelsen
  12. Koncentrationsvanskeligheder
  13. Undgåelse og social isolering
  14. Stofmisbrug

PTSD-symptomer kan vare mellem et par måneder og mange år efter begivenheden – sommetider føre til kronisk sygdom.

Lidende føles ofte som om de er på vagt, eller noget er altid ved at gå galt, og de bliver efterladt udmattede og i frygt – hvilket kan fortsætte i mange år efter begivenheden.

Kropslige symptomer på åndenød, rysten, øget hjerterytme, hukommelsestab og dårlig koncentration kan kapre vores evne til at leve et sundt liv.

Risikofaktorer for PTSD

Angst og frygt er normale tilpasningsreaktioner, der hjælper os med at tackle trusler mod vores overlevelse. Ikke alle, der oplever en traumatisk begivenhed, vil udvikle PTSD, men nogle faktorer kan påvirke deres sandsynlighed for at udvikle den.

Nogle risikofaktorer for PTSD inkluderer:

  • Et langvarigt eller intenst traume (såsom misbrug af børn eller vold i hjemmet)
  • Første respondenter og militært personale, hvor der er større udsættelse for traumatiske begivenheder
  • At have eksisterende angst og depression
  • En familiehistorie med angst og depression

For overlevende af traumer kan det være ekstremt vanskeligt og frustrerende at prøve at forstå de psykologiske og fysiske ændringer, der sker – og hvad der kan gøres for at lette dem.

Hvordan diagnosticeres PTSD?

En læge kan udføre en fysisk undersøgelse og en psykologisk vurdering ved hjælp af Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5).

PTSD identificeres ved tegn og symptomer i de følgende tre kategorier i en periode, der strækker sig fra 1 måned [3]:

  • Påmindelser om eksponering – Flashbacks, mareridt, påtrængende tanker
  • Aktivering – Hyperarousal, agitation, søvnløshed, irritabilitet, aggression, impulsivitet
  • Deaktivering – Nummering, isolering, undgåelse, forvirring, angst, depression

Hvordan trauma påvirker nervesystemet

Nervesystemet er et komplekst system, der involverer nerver og celler, kendt som neuroner, der overfører signaler fra hjernen til forskellige dele af kroppen.

Når hjernen oplever en begivenhed, der har negative konsekvenser fra en stressende eller farlig situation, sparker hormonet adrenalin ind via det sympatiske nervesystem. Dette er almindeligt kendt som ‘kamp eller flyvning’, som er en naturlig, indbygget stressrespons.

I PTSD øges imidlertid stressresponsen, og i stedet for at vende tilbage til normal kort efter, at truslen er forbi, skubbes den ud over dens grænser og bliver ‘fast’.

Nervesystemet mister sin evne til selvregulering, hvilket fører til psykologisk og fysisk nød.

Denne tilstand er kendt som hypervigilance. Kroppen er konstant opmærksom for at undgå fare. Som et resultat kan folk let skræmme, have øget svedtendens, en hurtig hjerteslag og hurtig vejrtrækning.

Traditionelle behandlinger mod PTSD

Konventionel behandling involverer normalt psykoterapi og kan også omfatte medicin, såsom antidepressiva til forbedring af symptomer.

Mayo Clinic forklarer symptomerne, årsagerne, den aktuelle diagnose og behandling til behandling af både børn og voksne med PTSD.

De, der lider af PTSD-symptomer, føler ofte, at deres eneste mulighed er et liv, der er henvist til farmaceutiske lægemidler og terapi. Medicin har deres plads og kan være livreddende – men er ofte ineffektive.

Desværre er remission hos PTSD-patienter relativt lav. Disse medikamenter kan også have uønskede bivirkninger [4], inklusiv:

  • Kvalme
  • Tør mund
  • Vægtøgning
  • Seksuel dysfunktion
  • Søvnløshed
  • Forstoppelse / diarré
  • Svimmelhed
  • Hovedpine
  • Forværring af depressive symptomer

Opioider er også ordineret til patienter med PTSD, men de er meget vanedannende medicin, og patienter med PTSD kan have en højere risiko for at udvikle opioidforstyrrelser sammenlignet med patienter uden PTSD.

Heldigvis tilbyder CBD en sikrere behandlingsmulighed for personer med PTSD uden bivirkninger.

Hvis du overvejer at prøve CBD-olie, er det vigtigt, at du taler med din læge, før du stopper anden medicin.

Når det kombineres med konventionel behandling, kan naturlige terapier være gavnlige ved bedring af PTSD ud over livsstilsændringer såsom:

1. Yoga & Meditation

Forskning har vist, at yoga forbedrer følelsesmæssig regulering, hjertefrekvensvariation og reducerer angst og stress [5].

2. God søvn og hygiejne

Sørg for tilstrækkelig søvn og hvile i kvalitet ved at anvende sunde søvnvaner. Afslapningsøvelser og forbedring af dit sovemiljø, så det føles afslappende og behageligt, vil hjælpe.

Ud over at få nok søvn, går brusebad og passe godt på din hygiejne meget for at bevare din mentale sundhed.

3. Udnyt social forbindelse og nære forhold

Brug supportnetværk som familie og venner eller organisationer i dit lokale område. Afhængig af hvor du bor, er der sandsynligvis supportgrupper, hvor du kan få forbindelse med andre, der har PTSD. Meetup er en anden fremragende måde at binde til ligesindede mennesker.

. Dyrk Motion

En naturlig og billig måde at forbedre humør, appetit og søvn på er ved at finde en fornøjelig måde at få bevægelse ind i din dag – selvom det simpelthen går en tur, helst i naturen.

5. Spise en velafbalanceret & ren diæt

Begræns koffein og alkohol kan mindske angstsymptomer [6]. En dårlig diæt med sukker og forarbejdede fødevarer kan føre til lavt humør, træthed, øget angst og vægtøgning.

Selvom PTSD ikke kan kontrolleres, behøver den ikke styre dit liv.

Det er her CBD Olie mod PTSD hjælper.

Hvad er fordelene ved at bruge CBD olie mod PTSD?

Forskere har opdaget mange lovende fordele ved CBD for at lindre symptomerne i forbindelse med sygdommen – især hos mennesker, der ikke har responderet godt på konventionelle terapier.

1. Det stopper mareridt

Kliniske forsøg har vist, at CBD ophørte eller markant reducerede flashbacks, mareridt og vedvarende minder hos patienter med PTSD [7].

2. Det forhindrer dannelsen af frygtminder

CBD forstyrrer følelserne ved langtidsbehandling af frygthukommelse, hvilket reducerer stress og angst [8].

3. Det reducerer angst og depression symptomer

CBD har en række beroligende effekter, der reducerer angst, panikanfald, tvangsmæssighed og langtidsvirkningerne af stress [9].

4. Det hjælper mod søvnløshed

CBD forbedrer søvnmængden og kvaliteten og reducerer nattesved.[10]

Hvordan fungerer CBD olie nøjagtigt?

De to vigtigste cannabinoider, der findes i Cannabis, tetrahydrocannabinol (THC) og cannabidiol (CBD), er begge forbindelser, der har indflydelse på kroppens endocannabinoid-system (ECS), men har meget forskellige effekter.

For nylig har forskere fokuseret på betydningen af ​​endocannabinoid-systemet som et essentielt følelsesmæssigt reguleringssystem, som kroppen bruger til at opretholde homeostase – eller understøtte ‘balance’ i det indre miljø på trods af ændringer i det ydre miljø.

ECS spiller en afgørende rolle i hjerne- og nervesystemets funktion og er involveret i at modulere andre faktorer såsom appetit, søvn, smerter og kognitiv funktion [9].

Forskere mener, at kronisk stress eller en traumatisk hændelse kan forringe ECS-signalering i hjernen, hvilket kan føre til en række symptomer beskrevet ovenfor.

For dem med PTSD er ECS-systemet integreret i reguleringen af ​​følelsesmæssig adfærd, læring og respons på traumatiske begivenheder.

For at nedbryde det er CB1 og CB2 receptorer, som cannabinoider kan lide CBD-mål.

CB1-receptorerne: Regulering af hjerne- og nervesystemet

Disse findes i hjernen og nervesystemet. CB1-receptorer spiller en rolle i dannelse af frygthukommelse, appetit, smerte tolerance og humør. Det humørforbedrende neurotransmitter anandamid aktiverer CB1, og når anandamidniveauerne er lave, skaber det en mangel på CB1-receptorer, hvilket fører til øgede niveauer af stress og angst.

CB2-receptorerne: Regulering af smerte og betændelse

CB2-receptorerne regulerer betændelse, en primær årsag til mange sygdomme.

Høje koncentrationer af CB2-receptorer findes i immun- og mave-tarm-systemet. CB2-receptorer binder med CBD og regulerer appetit, immunitet, betændelse og smerter.

Det menes, at hos mennesker med PTSD forstyrres ECS-signalering på grund af endocannabinoidmangel eller overskud – hvilket resulterer i øget angst, frygt og ubehagelige minder.

De fleste cannabinoider virker både på CB1 og CB2-receptorer, hvilket hjælper dem med at genvinde normal funktion.

Som et resultat kan CBD være nyttigt for PTSD-patienter.

CBD vs. THC for PTSD

CBD er den primære ikke-psykoaktive komponent i cannabis og har antiinflammatoriske, neurobeskyttende, angstdæmpende og antipsykotiske handlinger – det er forskelligt fra THC – der producerer de sindsændrende effekter, du ofte kan høre om, også kendt som at forårsage en ‘høj’.

CBD gør dig ikke ‘høj’ – dermed dens popularitet som et terapeutisk middel.

En anden fordel i forhold til andre midler (såsom THC) er CBD har færre komplikationer ved høje doser [1].

Research Supports CBD for PTSD

Lovende forskning viser, at CBD er effektiv til at dæmpe nogle af de største symptomer på PTSD – såsom at forhindre konsolidering af frygtminder, mindske angst og forbedre søvn.

I en nylig gennemgang af 2018 fandt forskere, at CBD tilbyder et sikkert, terapeutisk alternativ til behandling af PTSD – med betydelige forbedringer i disse symptomer, især til at reducere fastholdelsen af ubehagelige minder [1].

Anden forskning har bekræftet, at nabilone, en syntetisk cannabinoid, er effektiv til at blokere traumrelaterede mareridt hos patienter, der ikke reagerede på traditionelle terapier [8].

Som accept af CBD-udvidelser har flere lande godkendt brugen af medicinsk kvalitet cannabis til behandling af PTSD. CBD anerkendes som en passende behandlingsmulighed med sin evne til at reducere angst og depression, forbedre søvn og eliminere flashbacks – alt uden risiko for alvorlige bivirkninger.

Dosering af CBD mod PTSD

Hvis du overvejer at prøve CBD-olie for første gang, er det vigtigt at starte med en lille dosis og stige gradvist.

Doseringsanbefalinger varierer og afhænger af det produkt, du vælger.

Den mest almindelige metode til at tage CBD-olie er i form af dråber. Anbring dosis under din tunge, hvor den let absorberes og sluk efter 30 sekunder til et minut.

CBD olie er også tilgængelig i forskellige former, såsom kapsler, hudpleje, te, softgels, og koncentrater.

CBD-koncentrationer kan variere mellem produkter markant, og doseringen afhænger af individets behov og erfaring.

Undersøgelser har vist, at høje doseringsområder fra 12 mg til 25 mg CBD kan reducere angstsymptomer markant, idet de træder i kraft inden for 1-2 timer efter oral indtagelse [1].

Vi anbefaler dog, at du starter med en lille dosis – såsom 25 mg pr. Dag og øges med 5-10 mg, indtil du når de ønskede effekter.

Da alle reagerer på CBD-olie forskelligt, kan det tage nogle forsøg og fejl for at få den rigtige dosis til dine behov.

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) erklærer, at CBD-olie i sin rene tilstand ikke forårsager skade eller har potentiale for misbrug, så du med sikkerhed kan øge din dosis efter behov [11].

Nøglen er at starte lavt og gå langsomt.

Vær tålmodig. Foretag en daglig dagbog med dosering, timing og eventuelle symptomer. Dette vil hjælpe dig med at finde din øvre grænse og gøre justeringen af den rigtige dosis for dig meget lettere.

Naturligvis bruger mest forskning CBD-olier af høj kvalitet, der er rene og ikke indeholder tilsætningsstoffer, fyldstoffer eller konserveringsmidler.

Konklusion: Brugen af CBD mod PTSD

Det kan være vanskeligt at leve med PTSD. Der er ingen kur, men der er håb.

Brugt ud over behandlinger kan CBD lindre mange af de symptomer, der er relateret til PTSD – såsom angst, depression, søvnløshed og forhindre mareridt og flashbacks.

CBD Oil tilbyder en sikker og effektiv behandling for at reducere symptomer og forbedre livskvaliteten.


Referencer

  1. Bitencourt, R. M., & Takahashi, R. N. (2018). Cannabidiol as a therapeutic alternative for post-traumatic stress disorder: From bench research to confirmation in human trials. Frontiers in Neuroscience. Frontiers Media SA. https://doi.org/10.3389/fnins.2018.00502
  2. Posttraumatic Stress Disorder (PTSD) | Anxiety and Depression Association of America, ADAA. (n.d.). Retrieved November 26, 2018, from https://adaa.org/understanding-anxiety/posttraumatic-stress-disorder-ptsd
  3. Sherin, J. E., & Nemeroff, C. B. (2011). Post-traumatic stress disorder: the neurobiological impact of psychological trauma. Dialogues in Clinical Neuroscience13(3), 263–78. Retrieved from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22034143
  4. Farach, F. J., Pruitt, L. D., Jun, J. J., Jerud, A. B., Zoellner, L. A., & Roy-Byrne, P. P. (2012). Pharmacological treatment of anxiety disorders: current treatments and future directions. Journal of Anxiety Disorders26(8), 833–43. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2012.07.009
  5. Gallegos, A. M., Crean, H. F., Pigeon, W. R., & Heffner, K. L. (2017, December). Meditation and yoga for posttraumatic stress disorder: A meta-analytic review of randomized controlled trials. Clinical Psychology Review. NIH Public Access. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2017.10.004
  6. Rehm, J., Gmel, G. E., Gmel, G., Hasan, O. S. M., Imtiaz, S., Popova, S., … Shuper, P. A. (2017). The relationship between different dimensions of alcohol use and the burden of disease-an update. Addiction (Abingdon, England)112(6), 968–1001. https://doi.org/10.1111/add.13757
  7. Fraser, G. A. (2009). The Use of a Synthetic Cannabinoid in the Management of Treatment-Resistant Nightmares in Posttraumatic Stress Disorder (PTSD). CNS Neuroscience & Therapeutics,15(1), 84–88. https://doi.org/10.1111/j.1755-5949.2008.00071.x
  8. Jetly, R., Heber, A., Fraser, G., & Boisvert, D. (2015). The efficacy of nabilone, a synthetic cannabinoid, in the treatment of PTSD-associated nightmares: A preliminary randomized, double-blind, placebo-controlled cross-over design study. Psychoneuroendocrinology,51, 585–588. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2014.11.002
  9. Blessing, E. M., Steenkamp, M. M., Manzanares, J., & Marmar, C. R. (2015, October). Cannabidiol as a Potential Treatment for Anxiety Disorders. Neurotherapeutics. Springer. https://doi.org/10.1007/s13311-015-0387-1
  10. Russo, E. B., Guy, G. W., & Robson, P. J. (2007, August 1). Cannabis, pain, and sleep: Lessons from therapeutic clinical trials of sativexρ, a cannabis-based medicine. Chemistry and Biodiversity. Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/cbdv.200790150
  11. WHO. (2017). WHO | Cannabidiol (compound of cannabis). WHO. Retrieved from http://www.who.int/features/qa/cannabidiol/en/
Nicolai

Nicolai

Skriv en kommentar

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vi respekterer dit privatliv. Vi sender ikke spam.